Primark blijft groeien in Nederland. De aantrekkingskracht van lage prijzen blijkt ook na de crisis groot. Maar hoe kan het dat de Ierse keten zo goedkoop is?

Primark blijft maar groeien in Europa. In Nederland zijn er inmiddels 12 vestigingen en voor het einde van het jaar opent er een nieuwe Primark in Dordrecht. Het is eigenlijk de enige modeketen die offline groot succes boekt.

De Ierse keten is vooral populair onder meisjes en jonge vrouwen die graag veel kleding kopen, maar nog niets zoveel te besteden hebben. Primark, zo rekende Z24.nl onlangs uit, is behoorlijk goedkoper dan directe concurrenten H&M en Zara.

Maar wie op prijs concurreert in de modewereld, laadt al snel de verdenking op zich dat de mensen die de kleding maken worden uitgebuit. Het helpt ook niet dat Primark klant was bij de fabriek in Bangladesh waarbij in april 2013 1200 mensen omkwamen.

‘Wij zijn goedkoper omdat we anders zijn’

Paul Lister, ‘ethische’ man binnen het bestuur van AB Foods, het moederbedrijf van de Ierse prijsvechter, benadrukt het keer op keer: Primark is niet goedkoop omdat het mensen uitbuit.

"We hebben lagere kosten en nemen genoegen met lagere marges dan andere merken. (...) Primark adverteert niet, dat scheelt 100 tot 120 miljoen pond per jaar.", aldus Lister in het Financieele Dagblad maandag.

Primark scoort op de website rank a brand  overigens lager dan concurrenten H&M, Zara maar ook C&A. De website scoort kledingmerken en modeketens op grond van hun inspanningen om kleding duurzamer en 'eerlijker' te maken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl